Arbejdsmiljø

I Clean-Service bestræber vi os på, at arbejdet planlægges og tilrettelægges således, at vi følger de gældende regler for arbejdsmiljølovgivningen. Vi tilser, at arbejdet udføres sikkert og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Vi foretager en arbejdspladsvurdering på alle arbejdspladser, hvor vi tager stilling til sikkerhed, sundhed og eventuelle risici forbundet med udførelse af arbejdet. Vi har, for at gøre det overskueligt og nemmere for vores personale, samlet vigtige informationer om arbejdsmiljø i en medarbejdermappe, som ligger i rengøringsrummene på de enkelte arbejdspladser. Der hvor det ikke lader sig gøre f.eks. i flyttelejemål, sommerhus, trappeopgange o. lign støtter personalet sig til den enkelte beskrivelse der er lavet til hver enkelt opgave.

Vi har ligeledes udarbejdet en personalehåndbog, som bliver udleveret til alle ansatte i forbindelse med deres ansættelse.

Vi har i medarbejdermapperne i sat arbejdsbeskrivelser for de enkelte arbejdspladser, og der ligger en generel arbejdsbeskrivelse for de typer opgaver, hvor vi ikke på forhånd kender arbejdets omfang, som nævnt ovenfor. Der er også en hjælpemiddelsliste, som viser, hvilke rengøringsmidler og redskaber, der bruges på den enkelte arbejdsplads. Der er gjort opmærksomt på, hvilke hjælpemidler, der er obligatoriske.

Personalet bliver altid lært op i at udføre deres arbejde ergonomisk korrekt. De bliver introduceret for de rengøringsmidler, som vi har valgt at minimere til så få som muligt, så det gør det nemmere for personalet at have overblik over, hvilke midler de skal bruge på givne opgaver. De bliver instrueret i brugen og arbejdsgangen. Når man er nyansat, kører man med en kollega, som har været ansat i mere end 6 mdr., så der er mulighed for at stille spørgsmål, og læne sig op ad en kompetent person.

Der er valgt en sikkerhedsrepræsentant, som fungerer som rygstøtte for medarbejderne, hvis der skulle opstå tvivl og spørgsmål i henhold til det sikkerhedsmæssige på arbejdspladsen. Ledelsen sørger for, at sikkerhedsrepræsentanten altid er ajour med lovpligtige kurser. Ledelsen har direkte ansvar for, at indhold i medarbejdermapperne er korrekte og ajourførte.

Arbejdsmiljø er også kollegialt. Derfor holder vi med jævnemellemrum personalemøder, hvor der ugen for inde udsendes dagsorden. En af de faste punkter er personaletrivsel. Vi afholder julefrokost hver år, og sommerfest hvis det kan lade sig gøre. Vi forsøger at medtager personalet så meget som muligt, når der planlægges ferie, så alle er tilfredse.